In the jungle, the mighty jungle - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Mirte Schmeitz - WaarBenJij.nu In the jungle, the mighty jungle - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Mirte Schmeitz - WaarBenJij.nu

In the jungle, the mighty jungle

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

10 Juni 2016 | Indonesië, Manado

Selamat siang lieve luitjes,
Het is weer tijd om jullie op de hoogte te houden.

Tegenvaller
Het was even spannend. Stage had ons verteld dat we alleen de maand mei les konden geven. Na de examens zouden er geen lessen meer zijn. Uh oke, en nu? Weet je nog het Tateli Resort waar ik over had verteld? Juist ja, daar wilden we een animatieteam opstarten als noodoplossing. We hebben gesprekken gevoerd met de baas en manager. Helaas hebben we te horen gekregen dat het niet door kon gaan na lang wachten.
Gelukkig bleek er toch nog les te zijn na de examens. Goede communicatie allemaal. Just relax. It will be oke. Blijkbaar hebben ze hier geen vast jaarrooster. Maakt niks uit. We zijn weer welkom! Bedankt voor alle lieve afscheidscadeautjes, maar dat was dus niet nodig.

Op stage zijn de examens inmiddels afgelopen. De examens stonden in het boek van de kinderen waar ze uit moesten leren. Niet zo moeilijk dus. Daar denken de leerkrachten anders over. Leerlingen ook… Dat bleek wel uit de resultaten.
Verder zijn we nu bezig met leuke activiteiten. Ze hoeven namelijk niet meer te leren, omdat het bijna vakantie is. Nog een dikke week en dan is deze geweldige ervaring alweer voorbij.

Je zult je wel afvragen wat voor spannende dingen we nog hebben meegemaakt. Opzicht bestond ons leventje uit eten, drinken, filmpje kijken en slapen. Mokka is ons favoriet tentje hier. Die zijn heel rijk aan het worden. Gelukkig krijgen we altijd korting. Scheelt weer.

Maar we hebben natuurlijk ook echte avonturen meegemaakt.

Natuurpark Tangkoko Ranger Homestay

Na uren rijden kwamen we eindelijk aan. Honger! Het was 5 voor 4. 4uur is jullie eerste activiteit werd er gezegd. toch even snel Nasi Putih naar binnen werken en gaan.
We gingen even een bezoekje brengen bij de nachtapen, Tarsius Tarsier, in een boom.
2 gidsen voor 4 meiden. Je geeft maar een gil en ze staan paraat. Alhoewel ze soms zelf ook hulp nodig hebben. Aangezien er 1 gids onderuit ging.
Deze aapjes zie je alleen voordat het donker wordt. Zodra het echt donker is, gaan ze eten zoeken in de jungle. Daar hebben we natuurlijk op gewacht.
Op de terugweg liet de gids nog een mooi spinnetje zien. Haren… Blauwe kleur... 15cm!?... Met heerlijke lange, dikke, harige poten. Om te smullen! Ook is die heel aardig. Eerst bedrijft hij de liefde met een vrouwtje. Erna eet hij haar op. Liefde gaat dus echt door de maag.
Hallo, mijn naam is een Tarantula spin. Ik ben een vogelspin.
Oke, dit wist ik dus achteraf. Anders was ik waarschijnlijk niet zo dichtbij gekomen.

Na de intensieve tocht van 2,5u zijn we gaan eten. Nasi Putih met een hele vis, waar de ogen er nog op zaten. Eet smakelijk.
Heerlijk avondje gezongen met de gitaar en onze zangtalenten. Drankje erbij. Goed sterk alcoholisch drankje, genaamd cap tikus. Goede nachtrust gehad, uhum. Maar die informatie laat ik voor wat het is.

Hoppa! Kwart voor 6 de wekker, aangezien we al om 6u werden verwacht aan de ontbijttafel. Heerlijke pannenkoeken gegeten. Geen rijst, huy! Half 7 begonnen we aan ons tweede avontuur.
Je liep midden in de jungle. In het begin loop je maar… Na een uur kwamen we dan eindelijk een geluidje van een vogel tegen. Ja wauw…? Maar erna begon het. Apen liepen of zaten gewoon een meter van je vandaan. Geweldig! Geen kooi eromheen. Lekker vrij in de natuur. En wat een billen hebben ze. Die showen ze dan ook mooi. Ook showen de mannetjes iets anders. Dat mag je mooi zelf ontdekken op de foto’s.
De tweede tocht was net iets spannender. We hadden 2 zieke bij ons. De een zat de natuur te voeden (overgeven). De ander viel bijna flauw van de inspanning en warmte.
Na 3,5u in de jungle besloten de gidsen ons op te halen met een jeep. Het ophaalpunt was aan een pad in de jungle. We staken het pad over en kwamen op een geweldig strand uit. Dit is echt een mind fuck hoor. Eerst zit je 3,5u te zwoegen in de jungle tussen allemaal dieren. Vervolgens steek je de weg over en ben je in een totaal andere wereld!? WAUW.

Na de jungle verdien je een mooi resort toch?
We hadden 1 overnachting in het Luley Resort. Het uitzicht is te mooi, sprakeloos.
Lekker bakken in het zonnetje. Oh, hallo regen! Dat betekent etenstijd en een lekker drankje.
Gelukkig hebben we nog lekker genoten daar!

Lihaga eiland
We zijn met de mensen van het huis naar een eiland gegaan midden op zee. Super klein, maar geweldig mooi. Het strand leek van meel. Zo wit en zacht voelde het aan.

Ik heb trouwens een geweldig liedje voor jullie. Luister het maar! Je gaat los. Dit horen we dagelijks in de taxi of bij onze chauffeur Jan.
IMBA HEY!
Hier de link voor jullie: https://www.youtube.com/watch?v=PNTrvjg_h9M

Afgelopen donderdagavond hebben we de burgemeester van Manado ontmoet. We waren op een herdenkingsdienst van de beste vriend van frater Jan waar de 29 jarige dochter is overleden.
Maandag worden we opgehaald door de burgemeester en gaan we een kijkje nemen bij hun project ruma pintar. Daar organiseren ze programma’s voor kinderen om bijles te geven en activiteiten te verzorgen.
Daar horen jullie later meer over!

Wist je dat de taal in Indonesië vaak overeenkomt met onze taal?
Ik heb een paar woorden opgeschreven voor jullie die precies hetzelfde zijn. Heel grappig!
• Papa

Selamat tinggal!

• 11 Juni 2016 - 12:58

José Waelen:

Hallo Mirte,
    Wat een verhaal weer en wat hebben jullie een geluk dat jullie buiten jullie stage om nog zo veel kunnen ondernemen. Het aftellen voor het volgende avontuur kan gaan beginnen. Ik vraag me af of je hier nog wel kunt wennen na zo'n heerlijk leventje daar, maar het is je gegund hoor en geniet ervan. Dit neemt niemand je meer af. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal en foto's. Liefs José

• 11 Juni 2016 - 20:53

Marianne:

Hoi Mirte
    Je wordt al aardig flexibel in your mind, ( lichamelijk was je al) op deze manier. Ook niet bang uitgevallen zo te horen. Het aaien van een vogelspin heeft ook zo zijn charme. Tot volgende keer. Dikke knuffel

Marianne.

• 12 Juni 2016 - 13:31

Ernestine:

Heerlijk je verhaal en avonturen weer te lezen, afzien op en top hoor! Heb echt met jullie te doen.
    Geniet nog heerlijk deze week, zal wel raar zijn straks alles achter te laten.
    Hele dikke knuffel
    Liefs Ernestine xxx