Alweer een maandje van huis - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Mirte Schmeitz - WaarBenJij.nu Alweer een maandje van huis - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Mirte Schmeitz - WaarBenJij.nu

Alweer een maandje van huis

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

23 Mei 2016 | Indonesië, Manado

Manado week 4
Maandje verder! Neeee, al op 1/4e van de reis!
Door alle mooie dingen die we meemaken, vergeet je soms even rustig achter je laptop te gaan zitten en aan je blog te typen. I’m sorry guys!

Teach and you get something back
Wat is het heerlijk om hier les te geven. De kinderen zijn zo enthousiast zodra je al binnenkomt. Ze staan allemaal voor je op, zeggen: ‘‘Goodmorning Ma’am’’ met een glimlach tot aan hun horen. Eindelijk iemand die blij is om je te zien, toch? Wordt weer wennen als we thuis zijn.
Zodra we gaan bedanken ze je voor de les en zeggen gedag. Alsof we de koningin zijn. Zijn we natuurlijk ook, alleen niet officieel…

Afgelopen zaterdag was het hoogtepunt van stage. We hadden allemaal sportactiviteiten bedacht voor groep 7. Esmee en ik zaten bij de categorie dans. Wat een verrassing he? Anouk en Marije speelden buitenactiviteiten. Erna wisselde we van groep.
We hebben de kinderen de macarena aangeleerd. Lekker bewogen en meegezongen met follow te leader. Leuke dansjes op minidisco gedaan en ga zo maar door. Aanrader natuurlijk!
Na de activiteiten waren we nog lang niet moe, bezweet of warm. Dus we gingen vol in de zon potje voetballen. De kleinere kinderen en de leerkrachten van het vak Engels deden ook mee. Dikke wedstrijd van 90min. met ook nog extra verlenging. Just kidding. Je houdt zoiets net een half uur uit met de brandende zon, tomatenhoofden en zweet overal. ALLES was nat, ongelofelijk. 1000 calorieën verbrand. Hier heb je geen sportschool nodig. Niet dat Schmeitz hier van te voren over nadenkt. Zij trekt gewoon een wit shirt aan. Maar dat terzijde.

Naast stage hebben we natuurlijk genoeg andere dingen gedaan die ik jullie wil vertellen.

It’s brown and it lives here
Het is bruintje! We hebben een nieuw huisdier. Een lieve puppy, genaamd bruintje.
En nee, hij is niet van de markt. Hier in Indonesië heb je een extreme market. Goede naam overigens voor die markt, want het is echt heel heftig.
Ik heb jullie al iets over deze markt verteld, maar nu zijn we dus in de ochtend ernaartoe gegaan.
Ik meende dat de stank niet erger kon, maar ze hebben het goed overtroffen. Het kan dus erger. Je loopt daar te kokhalzen, terwijl de mannen daar lekker op de tafel liggen te chillen of een nasi putih naar binnen zitten te werken zonder enige moeite. Ik heb overigens de hele dag geen honger gehad, waarom? Dit moet je lezen op eigen risico. Hondenliefhebbers? Tip: Scroll door. Echte die hards? Lees dit!

Het verhaal over een hondje in de kooi
Een mevrouw loopt naar de heren met bloed aan hun kleren en huid. Deze bloederige heren stonden bij de kooi van een hoopje honden bij elkaar gepropt. Wat in principe al zielig genoeg is.
Vervolgens wijst de mevrouw een hond aan. Er wordt een stok met een grote lus gepakt. Zodra de lus om de aangewezen hond gaat, jankt hij ontzettend hard. Hij wordt met een knuppel op zijn hoofd geslagen. Dit is pas de inleiding, even dat jullie het weten. Vervolgens laten ze de hond op straat liggen. Meppen er nog een paar keer op los. Vragen zelfs aan de toekijkers (wij dus) of we ook willen slaan!? Dit is voor hun echt de normaalste zaak van de wereld. Nee bedankt we slaan een beurt over.
Overal ligt bloed. De honden kijken bibberend toe. Wetende dat ze de volgende zijn.
Nadat de hond dood is, pakken ze hem op. Verbranden hem tot dat hij helemaal zwart is. Er komen nog een paar krampjes van de hond door de hitte. En alstublieft, enjoy your dinner madam.

And now something funny!

Zo, even weer iets leuks.
Wij zijn naar een geweldig resort gegaan. Mercure Tateli Beach Resort.
We hebben het er lekker van genomen. Heerlijke massages gehad, groot zwembad, geweldig uitzicht, mooi strand en onze tocht op het water met de bananenboot!
Eindelijk hadden we warm water en een heerlijk groot bed met een dekbed. Heaven!
Iets wat we nog niet hadden meegemaakt… rust! Alleen maar stilte. Genieten! Totdat het drukker in het zwembad werd en we de ene fotoshoot na de andere hadden.
Ook zijn we daar een groep jongens tegengekomen. Ik was de beautiful grandma, zegt al genoeg hoe jong die gasten waren. Ook zijn we erna nog met de mannen naar een karaoke bar gegaan. GE-WEL-DIG! Je krijgt een eigen ruimte, 2 microfoons en dikke boxen. Niet dat die ruimte geluidsdicht is, dus wat het voor zin heeft weet ik ook niet.

Breathtaking
Wauw! We zijn naar een hotspring gegaan in Tomohon. Foto’s zeggen genoeg! Geweldig uitzicht en een heerlijke stank.
Erna zijn we doorgereden naar het Danau Linow Lake. Normaal gesproken heeft dit meer 3 kleuren, aangezien de zon niet scheen zagen we alleen de kleur blauw.

We are just sitting here
We zijn graven in Sawangan gaan bekijken. Het was niet zomaar een graf. De graven waren boven de grond. De mensen zaten er letterlijk in. De mannen hebben de handen verstrengeld in elkaar. De vrouwen hebben ze tegen elkaar aan.
Elk graf heeft een aantal strepen op het graf getekend staan, dat betekent de aantal familieleden die in het graf zitten.

Daddy I’m ready to take your motorcycle at home
We hadden voor een week scooters geleend van kennissen van onze frater Jan.
Bleek er 1 motor tussen te zitten. Nou, waarom niet even uitproberen? Juist, die uitdaging ga ik graag aan. Ik stapte zonder enige uitleg op de motor. Al doende leert men… Geluid gaf die motor wel!
Na een rondje alleen te rijden, merkte ik dat als ik iemand achterop zou hebben het niet optimaal zou vertrouwen voor lange afstanden. Dus we gingen die motor inruilen voor een scooter.
Allicht wel een klein rondje uitproberen hoe het is met Esmee achterop.
Dus pap, je leest het he. Zodra ik thuis ben kan ik rijden!

Cold for the first time
Wij dachten gezellig naar het Tondano Lake te rijden. Alleen maar regen! We hebben het voor de eerste keer echt koud gehad. Normaal bestellen we alleen maar cool drinks. Nu was het hot cappuccino time! Sorry geen foto of enthousiaste verhalen over het Tondano meer. De formule is namelijk:
Nat + koud = chagrijnig.

Wist je dat?
Een half miljoen mensen hier in Manado wonen.

Alle vrouwen in kleren zwemmen. Blijkbaar voelen ze zich ongemakkelijk.

Alle mannen en jongens hier roken. Bijna geen enkele vrouw.
Op de borden staat 18+ voor sigaretten, maar je ziet de kleinste jongens al met een sigaret over straat lopen.

Dit geldt hetzelfde met de scooters. Je ziet de jongste jongens al op de scooters rijden.
Wie heeft ooit de regel gemaakt dat je met 2 mensen op de scooter mag zitten, terwijl er wel 5 mensen op kunnen? Nou in Indonesië geldt deze regel dus niet.
De baby’s en kinderen slapen gewoon op schoot of op het stuur van de scooter tijdens het rijden.

Miracle!
Mijn eerste compliment over mijn neus ontvangen. De vrouw die me de massage gaf was helemaal jaloers op mijn neus. Hoe snel maak je vriendinnen. Heel snel in Indonesië!

Heel veel mannen hebben extreem lange nagels. Dit toont blijkbaar aan dat ze zonder lichamelijke arbeid hun brood verdienen.

Weer genoeg gekletst! Fijne week iedereen!
Dada

PS: passelijk afscheid, aangezien het doei betekent in het Indonesië. Maar ook omdat mijn beste vriendinnetje een jongetje krijgt! EXCITED!

  • 23 Mei 2016 - 13:19

    Marianne:

    Heerlijk en gruwelijk dit verslag. Wat schrijf je toch leuk. Heb jij ook al de Schmeitz neus?? Nooit gezien! Die motor? Ik vermoed dat je toch moet gaan sparen ,je vader heeft hem te vaak onder de kon om te delen. Bedankt voor dit heerlijke verslag weer. Ik heb er echt naar uitgekeken.
    Dikke knuffel van jouw je weet wel tante!!

  • 23 Mei 2016 - 16:57

    Vincent Hoeks:

    Hoi Mirte,
    De foto's lijken recht uit een reisfolder te komen. Wow, naast koningin, leerkracht, kun je dan ook zo een reisbureau beginnen. Verder zal de KO sectie zijn trots zijn dat jullie met zoveel leerlingen gedanst hebben.
    Wat fijn dat je nog 3/4 te gaan hebt!!!

    Groet Vincent

  • 23 Mei 2016 - 17:44

    Odette:

    Een zeer afwisselend reisverslag deze ronde. Je weet het beeldend te beschrijven Mirte. Geweldig! Teveel om allemaal te kunnen verwerken. Dat komt later wel als je je eigen verslagen nog eens na leest. Ik kijk al uit naar je volgend verslag. Geniet lekker verder.
    Hopelijk kan je me straks precies vertellen wat we moeten om de leerlingen hier ook zo beschaafd te laten reageren

  • 23 Mei 2016 - 18:01

    Angelique:

    te gruwelijk, toch leuk om te lezen. Kind je raakt daar helemaal de kluts kwijt! Tis niet normaal hoor voor ons, koude kikkers!! Met mijn fantasie bij jouw bloemrijk verslag krijg ik kleurrijke beelden door met vreemde luchtjes er om heen... Erg, erger, ergst... Mooi, mooier, mooist... Weer bedankt meisje en groet AL je vrienden van me ;)) (heb je wat te doen haha!)
    XXX

  • 24 Mei 2016 - 21:02

    Riky:

    Hoi mirte,
    Jij maakt me wat mee daar,
    wel zielig van die hondjes.
    Je schrijft het zo goed dat ik het echt voor me zie.
    Prachtige foto s. Mooi verhaal. Groetjes aan je vriendinnen.
    Xxxriky

  • 25 Mei 2016 - 09:29

    Wien:

    Als ik dit lees zou ik er nog een studie journalistiek achter aan plakken of vakantieverhalen auteur worden! Geweldig beeldend beschreven, ik heb Bikkel het verhaal van die honden niet voorgelezen want dan slaapt die niet meer!! Wat de motor betreft.... No Way!! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Ik ben Mirte, 24 jaar. Een juf, dat is wat ik word in de toekomst. Ik zit nu in mijn 3e leerjaar van de PABO in Eindhoven. Om zoveel mogelijk uit mezelf te halen, als leerkracht zijnde en als persoon, heb ik voor de minor Experience Abroad gekozen. Deze buitenlandse stage ga ik in Indonesië volgen samen met mijn vriendinnen Marije, Anouk en Esmee. Yayasan Don Bosco heet onze basisschool. Dit ligt op het eiland Sulawesi. En als kers op de taart gaan we samen reizen in Bali en Thailand na onze geweldige stage ervaringen.

Actief sinds 29 Feb. 2016
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 4402

Voorgaande reizen:

24 Juli 2016 - 21 Augustus 2016

vierde reisbestemming

09 Juli 2016 - 24 Juli 2016

derde reisbestemming

02 Mei 2016 - 08 Juli 2016

tweede reisbestemming

20 April 2016 - 25 April 2016

Mijn eerste reisbestemming

Landen bezocht: